[ Print ]  [ Close ]

http://hum.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=20942   , 1403/02/20


دکتر خدادادحسینی دلیل عدم حضور دانشگاه تربیت مدرس در نظام رتبه‌بندی تایمز را تشریح کرد


دکتر خدادادحسینی با بیان این مقدمه که نظام‌های رتبه ‌بندی متعددی در دنیا وجود دارد و هر کدام بر اساس اهداف، معیارها و مأموریت های خاص خود دانشگاه ها را ارزیابی می کنند، گفت: نظام‌های رتبه ‌بندی متعددی در دنیا وجود دارد که از مهمترین آنها می توان به کیو.اس (Quacqvarelli Symonds) ، شانگهای، لایدن، تایمز و اخیرا تایوان اشاره کرد. هر ساله بر اساس چارچوب تعیین شده از سوی این مؤسسات متولی رتبه‌بندی، دانشگاه ها در سطح جهان رتبه‌بندی می‌شوند. هریک از این مؤسسات در رتبه‌بندی های خود از معیارها، اهداف و ماموریت های خاص خود استفاده می‌نمایند.

وی افزود: به عنوان نمونه کیو. اس. بیشتر بر کارفرماها و اشتهار دانشگاه ها،  لایدن بر خروجی‌های پژوهشی و همکار‌ی های بین‌المللی، شانگهای بر دستاورد‌های جهانی نظیر جوایزی مانند نوبل، فیلدز و تایوان بر برون دادهای پژوهشی متمرکز می‌باشند.

دکتر خدادادحسینی ادامه داد: بر اساس معیار‌های مورد نظر این مؤسسات در نظام‌های رتبه‌بندی، دانشگاه تربیت مدرس نیز مورد ارزیابی قرار گرفته که بطور میانگین هر ساله بین رتبه‌های 3 تا 7 را در بین دانشگاه‌های کشور در این نظام های رتبه بندی بدست آورده است. اما در خصوص موسسه تایمز همانطور که رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران نیز اشاره کردند، این موسسه معیار اصلی خود را در رتبه‌بندی معرفی دانشگاه‌ها به دانشجویان قرار داده است. لذا چنانچه دانشگاهی فاقد مقطع کارشناسی باشد در این رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرد.

وی اضافه کرد: هدف این مؤسسه از رتبه‌بندی دانشگاه‌ها بر محور معرفی دانشگاه‌ها به دانشجویان می‌باشد و اینکه دانشجویان دریابند که چه دانشگاهی را می‌توانند انتخاب نمایند. از این رو دانشگاه تربیت مدرس بدلیل منحصر بفرد بودن در تحصیلات تکمیلی در سطح کشور شرایط لازم برای ارزیابی جهت رتبه‌بندی توسط این موسسه را احراز ننموده، و در امتیاز دهی آن لحاظ نشده است.

دکتر خداداد حسینی در پایان ابراز امیدواری نمود از طریق رایزنی‌های لازم به ویژه از طریق ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران  ترتیباتی اتخاذ شود تا شرایط لازم برای ورود دانشگاه تربیت مدرس به رتبه‌بندی این موسسه اجرایی شود.



 



09:04 - يکشنبه 16 مهر 1402    /    شماره خبر : 20942    /    تعداد نمايش خبر : 226