[ Print ]  [ Close ]

http://hum.modares.ac.ir/index.jsp?siteid=11&pageid=28293&newsview=21192   , 1403/02/30


مراسم معارفه دانشجویان نو ورود دانشکده علوم پایه برگزار شد

در ابتدای این مراسم دکتر رسول ملک فر رئیس دانشکده علوم پایه ضمن خوشامدگویی به دانشجویان ورودی جدید هدف اصلی برگزاری این مراسم را آشنایی کلی دانشجویان با قوانین، مقررات و دستورالعمل های آموزشی-پژوهشی و انتقال تجربیات عنوان کرد و در خصوص دانشگاه تربیت مدرس گفت: این دانشگاه جزء چند دانشگاه برتر کشور و تنها دانشگاه جامع تحصیلات تکمیلی است که در زمینه های تحقیقی، آموزشی و تربیت نیروی متخصص برای مراکز آموزشی و تحقیقاتی کشور، انتظار و توقع بالایی از آن در سطح ملی وجود دارد.
وی افزود: در دهه ی پنجم فعالیت دانشگاه با تلاش اعضای هیات علمی، دانشجویان و پرسنل تا حدود زیادی به اهداف از پیش تعیین شده دانشگاه دست یافته ایم اما میزان انتظارات از دانشگاه تربیت مدرس بسیار بالاتر است و امیدواریم با حضور نیروهای جوان و خلاق و قرار گرفتن در بین چند صد دانشگاه برتر دنیا به آن هدف نیز جامعه عمل بپوشانیم.
دکتر ملک فر در تشریح امکانات موجود در دانشگاه اظهار داشت: دانشگاه تربیت مدرس امکانات خوبی در عرصه های مختلف آموزشی، پژوهشی، دانشجویی، فرهنگی و فوق برنامه دارد که توصیه می کنم دانشجویان از آن ها استفاده لازم را ببرند. در دانشگاه انجمن های علمی متنوع و خوبی فعال هستند که امیدوارم در فعالیت این انجمن ها مشارکت کافی داشته باشید و از برنامه های مختلف آن ها مانند برگزاری جلسات سخنرانی علمی، بازدیدهای علمی و تورهای تفریحی استفاده کنید. پیشنهاد می کنم از امکانات کتابخانه مرکزی و امکانات گوناگون ورزشی بهره مند شوید تا لحظات ماندگاری از دوران تحصیل و زندگی دانشجویی در دانشگاه تربیت مدرس برای شما به یادگار بماند.
در ادامه دکتر قادری، معاون اداری-مالی دانشکده ضمن آرزوی موفقیت برای دانشجویان نو ورود ابراز امیدواری کرد که همگی پس از طی دوره تحصیل با کوله باری از علم و دانش دانشگاه را ترک کرده و به کشور عزیزمان ایران خدمت کنند. وی همچنین یاد اساتید بازنشسته و درگذشته دانشکده علوم پایه را گرامیداشت و در ادامه به معرفی دانشکده علوم پایه شامل؛ 3 بخش؛ زمین شناسی (4 گروه آموزشی)، شیمی (4 گروه آموزشی) و فیزیک (3 گروه آموزشی)، 42 عضو هیأت علمی (15استاد، 8 دانشیار و 19 استادیار) و 58 آزمایشگاه ( یک هشتم آزمایشگاه های دانشگاه)، شورای نظارت و اساتید مشاور فرهنگی دانشکده پرداخت.
در بخش دیگری از این مراسم دکتر خامه چیان معاون آموزشی دانشکده به دانشجویان نو ورود خیر مقدم گفت و مقررات، قوانین، آئین نامه ها و ضوابط آموزشی را تشریح کرد. وی همچنین در خصوص ویژگی های دانشجوی خوب خاطر نشان کرد: دانشجوی خوب کسی است که با خود را مقید به رعایت مؤلفه ها و ارکان فرهنگ دانشگاهی کند. ارکان فرهنگ دانشگاهی شامل: 1-شناخت وظابف، 2-شناخت محیط، 3-ارتباط با خود و دیگران و 4-اخلاق علمی است.
دکتر یمینی معاون پژوهشی دانشکده نیز طی سخنانی ورود دانشجویان جدید را تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد با دست پر و دستاوردهای بسیار، دوره تحصیلی خود را به پایان برسانند. وی در ادامه به معرفی معاونت پژوهشی، همکاران معاونت، آئین نامه ها و مقررات پژوهشی و برخی افتخارات دانشکده علوم پایه پرداخت و تصریح کرد: در دانشکده 171 دانشجوی کارشناسی ارشد و 226 دانشجوی دکتری مشغول تحصیل هستند. این دانشکده به لحاظ نسبت استاد به دانشجو و آمار مقالات اساتید در جایگاه قابل توجهی قرار دارد. بر اساس نظام رتبه بندی موضوعی شانگهای، بخش زمین شناسی دانشگاه تربیت مدرس جزء 500 بخش شیمی برتر دانشگاه های جهان است. همچنین بر اساس نظام رتبه بندی ﺗﺎﻣﺴﻮن روﯾﺘﺮز، بخش شیمی دانشگاه تربیت مدرس در میان یک درصد برتر بخش های شیمی جهان قرار دارد و بر اساس نظام رتبه بندی ISC بخش شیمی دانشگاه تربیت مدرس پس از بخش شیمی دانشگاه تهران، در رده دوم بخش های شیمی کشور می باشد.
وی افزود: در سال 1401 از میان 100 نفر سرآمدان علمی کشور، 6 نفر سرآمد علمی در دانشگاه تربیت مدرس حضور داشتند که از این تعداد 4 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکده علوم پایه بودند و این افتخار بسیار بزرگی است. در سال 1402 نیز دو نفر سرآمد علمی از دانشکده علوم پایه بودند. همچنین 3 نفر از اساتید دانشکده علوم پایه جزء پژوهشگران یک درصد برتر جهان هستند.
دکتر یمینی در ادامه مراحل پژوهشی و تدوین پایان نامه/رساله را تشریح و بر مطالعه منشور اخلاق پژوهش، گذراندن دوره ایمنی و آغاز فرایند پژوهش از بدو ورود به دانشکده تأکید کرد.
سخنرانی دکتر رحیمی عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی مکانیک با موضوع 'گزیده هایی از علم و فناوری در ایران گذشته و زمان حال'، سخنرانی مهندس بهرامی دبیر انجمن های علمی دانشکده علوم پایه و اجرای مسابقه پانتومیم دانشجویی از دیگر بخش های این مراسم بود.


13:20 - چهارشنبه 10 آبان 1402    /    شماره خبر : 21192    /    تعداد نمايش خبر : 177