کره زمین در چند دهه اخیر به شکل فزایندهای با مشکلات زیستمحیطی ناشی از تخریب منابع طبیعی، تغییر اقلیم و آلودگی منابع آب، خاک و هوا مواجه شده است. با این حال ظرفیتسازی علمی و فنی در کشورهای مختلف جهان برای مواجهه با این مشکلات، متناسب با سرعت گسترش آنها نبوده است. با درک این معضل جهانی، گروه مهندسی محیط زیست دانشگاه تربيت مدرس تلاش میکند تا از طریق آموزش کارشناسان خبره، تربیت پژوهشگران سرآمد و پیشبرد پژوهشهای کاربردی در حوزههای گوناگون مهندسی محیط زیست، سهم بسزایی در حل مشکلات روزافزون زیستمحیطی داشته باشد. این گروه به عنوان زيرمجموعهای از دانشكده مهندسی عمران و محیط زیست، از سال 1368 در مقطع كارشناسیارشد و از سال 1376 در مقطع دكترای تخصصی اقدام به پذيرش دانشجو کرده است. حوزههای اصلی پژوهشی اساتید گروه مهندسی محیط زیست عبارت است از: روشهای نوین تصفیه آب و فاضلاب بهداشتی و صنعتی، کاربردهای نانوفناوری در تصفیه آب و فاضلاب، مدیریت پسماندهای عادی و خطرناک، پالايش خاكهای آلوده، مدلسازی و مدیریت کیفی منابع آب، انرژیهای نو، توسعه پایدار و LCA نتیجه فعالیتهای دانشجویان و اعضای هیات علمی این گروه تاکنون در قالب مقالههای علمی پژوهشی و ISI، مقالههای ارائهشده در کنفرانسهای معتبر داخلی و خارجی، کتابهای تالیفی، ثبت اختراع و پروژههای پژوهشی به ثبت رسیده است. لازم به ذکر است که آزمايشگاه مهندسي محيط زيست که از سال 1371 فعاليت خود را آغاز کرده، نقش محوری در پیشبرد پژوهشهای مذکور داشته است. این گروه همچنین تاکنون پروژههای متعددی را با همکاری سازمانهای مختلف به انجام رسانده که از مهمترین آنها میتوان به مشاوره در پروژههای بانک جهانی، یونسکو و سازمان بهرهوری آسیایی (APO) اشاره کرد. اهداف كليدی گروه مهندسي محيط زيست برای فعالیتهای آتی عبارت است از: آموزش و تربيت دانشجويان جهت تأمين نيروهای متعهد و متخصص در مقطع كارشناسیارشد و دكترا؛ دستيابی به ابزارها و نتایج پژوهشهای محيط زيستی روز دنیا از جمله دستیابی به فناوریهای جدید در حوزههایی چون نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی و غیره؛ انجام فعاليتهای پژوهشی و كاربردی درخصوص معضلات محيط زيستی كشور؛ ارائه خدمات تخصصي به ديگر مؤسسات و مراكز آموزشي و پژوهشي و صنعتي؛ ايجاد زمينههای مناسب جهت تعاملات بين دانشگاهي و مراكز تحقيقاتی؛ ايجاد ارتباط بين صنعت و دانشگاه با انجام پروژهها، برگزاری كارگاههای آموزشی در سطوح مختلف و .... |